Jag ringer Arbetsförmedlingen för att få komplettera med ett dokument. Enda sättet att få göra det är att de öppnar en funktion åt mig på sin webbplats.
Telefonrösten säger att jag har nummer 66 i kön. Kanske
borde jag redan här ana att både siffran och kötiden är dåliga omen.
Jag väntar kvar och min köplats ändras i sakta mak. Efter
lång tid säger den automatiserade rösten att jag har köplats 1 och jag tänker
att snart når jag dem. Det är inte så tokigt ändå – med Arbetsförmedlingen.
Nästa gång jag hör ett ljud i luren tror jag först att nu är
det en livs levande människa där. Men nej. Det är ett automatiserat meddelande
om att de inte kan ta emot fler samtal. Men jag kan använda chatten.
Jag skriver ett välformulerat meddelande och skickar in.
Inom loppet av en halv sekund har jag fått tre chattsvar.
I det första står att chatten är emottagen. I det andra står
att chatten är avslutad. I det tredje står att chatten är stängd och att de har
så mycket att de inte kan ta emot fler meddelanden.