måndag 4 april 2011

...en släng av Feng Shui

Jag läser en bok om Feng Shui. Den handlar om att städa sitt hem, ge bort onödiga ting och att laga sina trasiga saker.

Den handlar också om att möblera harmoniskt. Olika väderstreck symboliserar olika områden i livet så det gäller att ställa sängen åt rätt håll för att kärlekslivet ska flöda och vardagsrumssoffan ska stå på ett speciellt sätt för att hemmet ska andas frid. Det där med väderstrecken bryr jag mig inte om. Huvudsaken att man trivs.

Men gärna utrensning! Inspirerad av boken rensar jag i garderober, byrålådor och köksskåp. Kartonger fylls med grejer till loppis. Halvdöda växter slängs. Allt plotter försvinner från alla ytor. Varje penna får sin plats. Varje gem. Rent och snyggt. Friskt och fräscht.

Min tonårsdotter säger att hemmet nu ser ut som ett sterilt sjukhus. Inte då, tycker jag. Bara det att allt är i sin ordning. Nöjd med kontrollen och rena ytor återvänder jag efter en städande helg till jobbet. Framemot eftermiddagen skickar dottern ett sms:

- Var är diskborsten?