torsdag 11 oktober 2018

...att förbereda flytt

Efter många års pendlande mellan Norrtälje och Stockholm har jag plötsligt fått ett erbjudande om att hyra en lägenhet i Söderförort. Jag kan minska min pendlingstid med åtta timmar i veckan. Bra.

Jag kommer hyra ut min lägenhet, min älskade borg, min trygghet och mitt bo, under cirka ett år. Jag kommer förhoppningsvis upptäcka att det bara är lägenheten jag hyr ut och att jag faktiskt kommer bära med mig borgen och tryggheten in i den nya bostaden. Där jag är blir mitt hem.

Tack och lov att det finns något som heter att hyra ut ”delvis möblerat”. Det gör att jag kan lämna en del grejer i Norrtälje när jag skalar ner min boendeyta till nästan hälften. Min kommande etta med kök är en fin liten bostad och genomvälsignad av en ung tjej med kloka värderingar och en kärleksfull attityd till sina medmänniskor. Det blir fint att överta lägenheten efter henne.

Jag rensar, röjer, sorterar. Ger till secondhand och till klädinsamling. Det som inte längre fyller en funktion för mig får vandra vidare.