söndag 25 september 2022

...en härlig helg i Ljungby

Nu har jag varit i Småländska Ljungby - min uppväxtstad, och fått en fläkt av barn- och ungdomstid. Min syster och hennes man hämtade mig vid tåget i Alvesta. Vi körde sen på smala vägar genom skogarna förbi Yxkullsund och Lagan och så gamla E4:n som nu ter sig ynklig för att ha varit en Europaväg.

Vid skymningen går jag en promenad över torget, förbi Terazza, upp mot kyrkan, förbi gamla Kristina Nilsson-gården och upp mot Vattentornsskogen. Denna skog som förband mig med den andra räven - Annette. Vi bodde på varsin sida. Jag ringer Annette på FaceTime och visar henne hennes gamla adress och visar sen Vattentornsskogen medan jag sitter i dess lekpark på en gunga.


Nästa dag blir det Bräkentorpasjön runt, med min syster och hennes man. En lugn tvåtimmarspromenad. Sen bil mot Mjälen och vi äter matsäck vid sjön. Kaffe och lunchchmackor på nybakt bröd.


Och i morse syntes Ljungby i sin söndagsmorgon. Lugn med nästintill folktomma gator. Ett djupt andetag inför färden hemåt. Tåg mot Stockholm.