måndag 9 november 2015

...att kompletteringshandla

Häromdagen såg jag ett program som handlade om hur mycket mat vi slänger bort. Det var helt bedrövligt att se ett fullastat bord som filmades med orden att vi slänger cirka femtio kilo mat per person på ett år. Tittaren fick tipset om att sluta handla så mycket. Ofta glömmer vi allt vi redan har hemma, köper nytt utan planering och när vi sen rotar i gömmorna hittar vi det som ställts längst bak och glömts bort så vi måste slänga.

Ett tips var att f ö r s t gå igenom allt vad som finns hemma. S e d a n gå och kompletteringshandla. Inspirerad av teveprogrammet gick jag och öppnade skafferidörren. Längst bak skymtade ett paket i rött och gult med en Ekströms-logga. Nyponsoppa, tänkte jag. Öppnade kylen. Såg Mildavisp. Nu skulle jag kompletteringshandla. Jag kände mig sen klok och bra när jag gick hem med en påse mandelbiskvier i handen. Hemma igen öppnade jag skafferiet, sträckte in handen längst bak, grabbade tag i paketet med Ekströms-logga. I min hand - ett paket pulver till marsansås.