tisdag 27 november 2018

...händelseforskning

Dagboksanteckningar i drivor, årsalmanackor och lösryckta papper fyllda med text. Det är dikter o tankar o brev. Och ändå har jag just börjat sorteringen.

Jag tänkte att två högar blir lätt. En hög för livet innan barnen, och en hög för livet efter att de kom till oss.

Jag har tänkt att skriva kronologiskt om var vi bodde, var vi jobbade, var barnen växte upp och gick i skolan. Och sen när de unga blev vuxna och började studera på andra orter. Vilket år var vilket, och vad hände då och vad hände sen?

Jag tänker att det blir en hjälp för dem att få kläm på allt konkret och faktiskt som de varit med om under sin barndom och uppväxt. Det blir som ett faktaträd. Inte släktforskning. Men lite händelseforskning.

Jag vet att jag gett mig in i ett tidskrävande arbete. Men jag vet också att det blir en inventering och tillbakablick som kommer utkristallisera sig i ett nu. Och kanske de nån gång vill använda faktaträdet som grund för sina egna berättelser. Eller helt enkelt bara ha det för att läsa.