onsdag 27 februari 2019

...att man kanske ska skriva ”Tandkräm” på skokrämen

Jag blev så glad när jag såg rubriken och hela artikeluppslaget i Metro i morse. Någon bra tidningsperson hade fångat artikelessensen och lyft upp i rubriken. Något i stil med ”Det handlar om att lära sig leva med ovissheten”.

Lika glad blev jag igår när det var samma huvudbudskap i rubrikerna i Aftonbladet och Uppsala Nya Tidning.

Men tusan, min farhåga besannades ändå. Tidningar har rätt att ändra rubriker. Och någon trött rubriksättare har inte läst artikeln för att fånga poängen utan har rubriksatt med ”...Känslomässigt kaos”. Var då nånstans? undrar jag. Jag har inget känslomässigt kaos. Eftersom jag själv arbetat med journalistik begriper jag inte hur rubriksättaren fick till det där. Ska man inte ange innehållet i rubriken? Ja, herregud. Ska man skriva ”Öl” på mjölkpaket och ”Tandkräm” på skokrämen?

Men just nu garvar jag bara åt det hela.

Glädjen över att innehållet ändå blev rätt och att de första tidningarna förstod poängen överglänser allt.

Jag firar med lite protein och plankan.