söndag 9 juni 2019

...att definiera sig

Allt vi säger och gör, vem vi lever med, vilka vänner vi har, hur vi väljer att bo utifrån våra förutsättningar, vilka kläder vi har, vilka skor, vårt sätt att gå, sättet att stå, hur vi sitter, hur vi sover, vem vi sover med, vad vi hänger upp på väggarna och de tomma ytor vi väljer att ha kvar, allt definierar oss.

Tatueringar, ring i näsan, i örat, i öronen, i ögonbrynet, allt säger något om vad vi valt. Att göra sig tydlig mot den riktning vi vill hjälper oss mot målet att bli den vi vill vara.

Jag ställer mig ofta tre frågor. Vem vill jag vara? Vem är jag inför mig själv? Vad av mig själv vill jag visa och leva ut med andra?

Igenom alla förändringar vi går igenom i livet har vi ändå kvar oss själva. Kärnan i oss, den är förhoppningsvis så stark att den går ut genom alla celler i kroppen och gestaltar sig som handlingar.

Gift eller skild, sambo, särbo, självbo, lyckligt kär, olyckligt kär - whatever. Jag talar till mig själv. Bevara kärnan.