tisdag 20 juli 2021

...att hitta tonen för filmen

Tänk på din röst idag. Hur låter den? Hur uppstår den? Är den ljus, mörk, hes? Är den varm och mjuk eller kall och hård? Är den lugn och trygg eller orolig, oberäknelig? Stämmer den med det du vill säga? Hittar du rätt?

Pröva att reglera din röst. Gör den starkare, svagare, mer allvarlig eller mer lättsam. Lyssna på din egen röst en stund idag. Jag lade märke till min i morse. Märkte hur den ändrades beroende på vad jag pratade om och framför allt beroende på med vem jag talade. Det kommer naturligt.


På vår workshop igår talade vi om tonen i en film och om författarens röst i ett filmmanus. Den är svår att fånga. Hur skriver man fram tonen och känslan i något som ska visualiseras, något som ska upplevas?


Jag hittar oftast min röst och den ton jag vill ha när jag skriver böcker, brev eller blogginlägg. Söker efter rätt ord för rätt känsla, försöker komma så nära som möjligt och sätter rytmen. Men att sätta tonen, ge manuset rätt röst för film, utifrån sina ord - det kommer jag få klura på.