lördag 17 juli 2021

...hjärnans mellantid

Igår lade jag in autosvar i båda mina jobbmejladresser, loggade ut och stängde locket på jobbdatorn. Äntligen semester. Det är nu jag förväntar mig att skaparlusten ska komma. Passionen. Gnistan. Men hjärnan måste få mellantid. Som när man landat efter en lång flygresa och väntar på bagaget. Det är trist. Och väskorna dröjer. Men när de väl kommer får man fart igen och rör sig framåt.


Jag var trött efter veckans jobb, efter hela vårens jobb, efter coronans år som dragit över tiden. Ville ge mig något som inget krävde. Något som kanske kunde ge kraft. Inspiration. Kanske lite lust till tanken.


Satte mig med middagen framför teven och in på SVT Play. Det brukar alltid finnas nåt. Och gissa om det gjorde.


Jag tittade på flera avsnitt av Mästaren, ett program där kulturskapande personer berättar om sin egen väg till kreativitet. Hur de låter sig andas, vänta, känna. Hur de går in i sig själva och lever i skapandeprocessen även när den ibland är som att vänta på bagaget efter en lång flygresa.