söndag 22 september 2019

...Gunilla ”Nilla” Runsten på Galleri T i Gamla stan


På Österlånggatan 3 i Gamla stan i Stockholm ligger galleri T. Utställning pågår: ”I betraktarens öga”.

Det är mest tavlor i akryl. Några med blandteknik. Litet galleri, många intryck, blandade motiv och ändå sammanhållet. Sakrala målningar med förunderligt ljus.

Jag fastnar för en kvinna i ett blått hav med vita vågor. Håller hon på att drunkna? Men, nej. Det finns ingen oro kring henne. Jag blir lugn när jag ser henne. I mina ögon ligger hon inbäddad i ett himmelsblått och havsblått duntäcke som mjukt omsluter henne i hennes drömmar. Äsch, jag glömde ta foto på den tavlan.

En annan föreställer en ung kvinna i vitt, vitt, vitt som söker sig mot ett ljussken därborta. Hennes vita armband är så litet i förhållande till hela målningen men är det som förstärker hela hennes ljusa gestalt.

Konstnärinnan, Gunilla ”Nilla” Runsten, berätta om sitt skapande. Jag frågar varför hon inte namngivit sina verk.

Hon vill inte styra betraktaren. Konstverken ska få tolkas fritt. Allt sker i betraktarens öga.