onsdag 17 augusti 2022

...att inte tro på alla sina känslor

Vi känner mycket, låter känslorna leda vårt agerande och tror ofta att våra känslor är sanningar.

När vi tror riktigt hårt på våra känslor kan det hindra oss från att både tänka och känna nytt. Vi stänger oss. Vi känner vad vi känner och då måste det vara sant.


Okej. Emotionella känslor är sanna som känslor men våra tolkningar av dem är inte alltid fakta. Och när vi känner fysiska fenomen är de ju också sanna men våra tolkningar av dem är inte alltid fakta.


Detta blev så tydligt för mig idag när jag satt och jobbade med en text om skabb. Det var en noggrann beskrivning av hur skabbdjuret tar sig in i hudens yttersta lager och lägger sina ägg där. Det stod om hur mycket det kan klia, var det kliar - överallt, när det kliar som mest och hur länge klådan fortsätter efter behandling.


När jag publicerat texten kliade det över hela min kropp. Jag kände det tydligt. Jag tänkte ”Det är skabb”. Men talade mig själv tillrätta. Sa att det inte var skabb. Det bara kändes så. Och vips försvann klådan.