fredag 19 augusti 2022

...en fredagkväll i värmen

Ikväll efter jobbet cyklade jag till landet. Min lilla kolonilott, en halvmil iväg. Denna värme. Var svettig redan när jag kom fram. Kröp sen runt och rensade ogräs. Gick fram och tillbaka mellan plätten och skottkärran.


Trots att jag inte hann odla så mycket i år finns det en hel del att göra och mer att skörda än jag räknade med. Tänk. Av bara några små frön blir det goda krispiga morötter. De är vita, gula och lila. Aldrig att affärernas morötter blir lika goda. Körsbärstomaterna från den lilla åkerplätten smakar tio gånger mer än de köpta. Och de sent planterade purjolökarna, mjälla och fina.


Så jag plockade med mig lite från jorden. Gjorde en bukett av ringblommor. Lade i cykelkorgen. Drog fram vattenslangen och vattnade som en fredagshälsning.


Låste grinden efter mig. På med hjälmen och cyklade hemåt igen. Trots att mörkret började lägga sig blev det inte svalare.


Trött av kvällens arbete och cyklingen i värmen. Ingen teve denna kväll. En sval dusch. Blogg. Och sen rakt ner i bingen.