onsdag 24 augusti 2022

...ett paradigmskifte som en vindpust genom rummet

går kväll var jag på födelsedagsmiddag hos min gudson. Han fyllde sjutton. Vi satt där runt ett stort bord med hans föräldrar, bonusfamilj, och hans biologiska syster med man och barn och två andra vänner till familjen. Maten var god, efterrätten mumsig och skratten många.

Han har blivit så stor med åren. Elmer. Och jag minns hur jag för några år sen, tillsammans med en present också gav honom ett brev. Han har varit vänlig alltigenom och aldrig höjt rösten. I brevet skrev jag till honom att värna sin egen vilja och att ta den plats han behövde. Jag frågade honom igår om han kom ihåg det brevet. Han hade något svagt minne.

Och under kvällen fick jag syn på en stor tjock bok på soffbordet och frågade vem som läste den. Gudsonen sa att det var han. Han berättade ivrigt om vad den innehöll. 12 livsregler: ett motgift mot kaos. Skriven av Jordan B Peterson. Jag kände paradigmskiftet som en vindpust genom rummet. Nu behöver gudsonen inga brev av mig. Jag behöver tips av honom om bra böcker.