söndag 7 maj 2017

...finskans mjuka ljud

Jag zappar in på finsk kanal och blundar o lyssnar. Vad utmärker finskan rent ljudmässigt? Det låter mjukt. Vänligt på nåt sätt. Jag kikar då och då för att se vad det handlar om. Ena stunden är det nåt om att Macron vann valet i Frankrike och nästa stund är det ishockey som diskuteras.

Det måste vara de många vokalerna som ger den mjuka känslan och att man liksom stannar kvar i vokalerna en stund. Och alla ä:n gör att det låter öppet. Pröva själv att säga ä ordentligt och försök vara stängd till sinnes. Det funkar inte.

Via Facebook har jag fått respons på en av mina första Tema-Finland-texter - att kitos stavas med två i. Kiitos ska det va. Såklart.

När Päivi o jag för drygt tjugo år sen satt med varsin kaffe i sommarsolen o tittade på våra lekande barn som sprang runt tillsammans kring gungor o träd lärde jag mig att förstå ett enda ord på finska. Päivi ropade då o då till sina barn 'varovasti'. Det lät fint. Och utifrån situationen var det lätt att förstå att det betydde 'försiktigt'.