fredag 27 oktober 2017

...att kunna leva länge

Jag vaknar stel i nacke och axlar och känner mig som en gammal tant. Jag mjukar upp med några rörelser, äter en tropisk frukt med krångligt namn, gör mig i ordning och skyndar sen mot kommunala färdmedel som ska ta mig till Älvsjömässan.

Väl framme är nästan alla montrar tomma. Utställarna har dragit sig mot hallen där dagens mest personintressanta talare befinner sig. Dagny Carlsson, 105 år och världens äldsta bloggare, är hedersgäst på Äldreomsorgsdagarna. Hon intervjuas och talar om att skapa mening i sitt liv, skapa mening så länge man kan.

Hon säger att man måste fortsätta hålla sig nyfiken för att hänga med i svängen. Att inte inkräkta på andras privatliv men hålla sig nyfiken på vad som händer i samhället.

Hon skaffade sig dator vid nittio års ålder. Sen ville hon börja blogga fast hon knappt visste vad det var. Och nu är hon den äldsta bloggaren och visar inga tecken på att tackla av.

Wow, tänker jag och nackvärken är glömd. Om jag blir lika gammal som Dagny har jag femtio år kvar.