måndag 23 oktober 2017

...mellanrummen

Jag håller på lite extra med bloggen nu, kollar runt, ändrar, flyttar och pysslar allmänt för att liksom städa undan och få lite ordning inför min tredje bok. När jag kollar på listan över alla inlägg sen bloggens start ser jag att jag tydligen inte skrivit en enda tusenteckenstext under tjugohundratretton och tjugohundrafjorton.

Det var en författare som rådde mig att lägga bloggandet åt sidan om jag ville gå på djupet med den bok jag började närma mig. Jag tog henne på orden och koncentrerarade mig på det jag hade framför mig. Brodersbrevet.

I efterhand vet jag att det var helt och hållet nödvändigt för att kunna loda inåt i den utsträckning jag behövde för att få fatt på känslorna och hitta orden för att formulera och göra läsligt.

Nu när jag städar bloggen tycker jag att högermarginalen med listan över alla inlägg under respektive år säger något viktigt om mitt liv. Inte bara listan över de faktiska inläggen. Utan just de åren som saknar texter. Även mellanrummen berättar en historia.