onsdag 17 april 2019

...att göra nytt för att förändras

En klok terapeut sa till mig en gång att inget blir annorlunda förrän man g ö r annorlunda. Han menade att man kan tala hur länge som helst om sina problem men om man inte ändrar något i sitt beteende så kan ingenting förändras.

Många gånger tror vi att omständigheterna ska ändras först - d å ska vi också förändras oss. Börja bete oss bättre. Men det funkar inte så. Vi måste ändra aktivt. Skapa utrymme för det nya som vi vill ska komma fram. Det gäller både emotioner, relationer och visioner.

Jag slutade snooza och snoozdödandet genererade en ny vardag för mig. Att tvinga mig ur sängen vid första morgonlarmet var en mycket stor förändring i mitt liv. Och det dröjde inte länge förrän jag fick nya tankar, skrev brev till en hyresvärd och sen fick min nya lägenhet närmare Stockholm.

Nu vill jag utmana mig till mer förändring. Men vilket beteende ska jag ändra på nu då? Tänk om jag ändå rökte - då kunde jag sluta med det. Men det får istället bli att lära nytt. Jag tragglar på med Rubiks kub.