torsdag 11 april 2019

...att skriva för hand

De senaste dagarna har jag skrivit mycket för hand. Faktiskt ett par timmar om dagen. Det har varit massor att renskriva från copywritekursen. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad det gör med mig att skriva för hand men det känns som om hjärnan mår bättre.

Det är något specielllt med att forma orden rent fysiskt från tankarna genom kroppen ut i handen till pennan som går över pappret. Oftast, nuförtiden, hafsar jag med bokstäver och anteckningar snabbt på möten i kanten av olika dokument. Men de här dagarna har det handlat om att renskriva och förstå allt läraren förmedlat och för att ha alla kunskaper snyggt ordnade för att i framtiden kunna gå tillbaka till papprena och fräscha upp copyminnet.

Jag tycker om min iPad, det går lätt att skriva på den och ändå ha kontakten inåt. För det är ju det jag strävar efter. Men det är något i det fysiska som sker mellan hjärnan, papper och pennan som gör att jag inte ens behöver tänka på att hålla mig nära mig själv när jag skriver för hand.