lördag 20 juni 2020

...Greta Thunbergs sommarprat

Det är nästintill förmätet att försöka säga nåt rättvisande om Greta Thunbergs sommarprat.

Jag lyssnade på det i morse i podcast och för den som inte hört än kan jag verkligen rekommendera att lyssna.

Hon är inte bara kunnig, saklig och noggrant redovisande. Hon är också en ordkonstnär o bildskapare i sitt framställande av sina möten med mäktiga människor och i sina iakttagelser. Jag ska nu inte spoila genom att citera henne. Däremot ska jag lyssna på hennes program en gång till.

Hennes budskap är att vi ska lyssna på vetenskapen. Det är det enda hon vill. Hon är inte  intresserad av sig själv som person. Och hur än journalister vill veta något om själva den unga människan Greta Thunberg - vem hon är som p e r s o n - så vilseleds hon inte. Och troligen är det just vad denna Greta är. Saklig och målmedveten, ovillig att hamna på sidospår även om andra vill föra henne och oss dit.

Hennes sommarprat fick mig att vilja kunna räkna ut hur stort koldioxidutsläpp jag själv står för under ett år.