söndag 25 oktober 2020

...det jag saknar och det jag fått

Allt jag saknar.

Min balkong. Mitt piano. Norrtälje Bibliotek. Ljudet av ambulanshelikoptern på Norrtälje sjukhus helikopterplatta - tanken på proffsig vård. Att enkelt kunna träffa mina Norrtäljevänner. Att råka på mina vuxna barns vänner. Att gå längs ån. Att kika upp till Mor med fem minuters varsel. Att stöta ihop med bekanta på stan. Lyssna på Dancing Lynx, med himmelske sångaren Caspar, på nåt hak i Norrtan och sen enkelt promenera hem. Flygfyren. Ja, det finns mycket jag saknar.


Vad jag fått.

En levande gård utanför porten med trädäck o utemöbler. Ambulansutryckningar och polissirener i varje hörn. Hovrande polishelikoptrar. Att enkelt träffa mina Stockholmsvänner. Att träffa mina vuxna barn, numera Stockholmsboende, med kort varsel. Utekvällar med kort resväg hem. Närhet till museer och utställningar. Fina Stockholmsvyer. Att stöta ihop med bekanta på stan. Gamla vänner från förr. Att stå-paddla på olika Stockholmsvatten. Lyssna på Caspar på Idol. Hemköp. Ja, det finns mycket bra.