lördag 12 september 2015

...att vänta en bok

Jag väntar med spänning. Tio arbetsdagar tar det från det att inlagan skickats till tryckeriet tills jag får boken i min hand. Tio arbetsdagar innebär fjorton verkliga dagar. Det är lång tid.

Häromnatten drömde jag att jag stod och såg på några nyss hemkomna boklådor - med endast några få böcker pappersskramlande på botten. Var det en mardröm om att beställningen blivit fel och bara gav några ynka exemplar? Eller var det en drömdröm att jag knappt hinner få in böckerna i mitt hem innan de är nästintill slutsålda? Jag hoppas naturligtvis på det senare. Jag vill att många ska läsa.

Boken var svår att skriva. Men under tiden jag skrev, och speciellt när jag skrev de svåraste avsnitten, tänkte jag medan jag våndades att om det så är bara en enda person som finner tröst eller styrka eller något annat som personen ifråga behöver, om det så är bara en enda person som behöver dessa rader så är det mödan värt. Nu när den är färdig vet jag att åtminstone en person är hjälpt av den. Och det är jag.