torsdag 10 september 2015

...tryckeriet i Riga

Är ni beredda att ta emot mitt manus? Låter ni sidorna komma i ordning? Kommer omslaget hamna rätt? Det har tagit mig över tre år att skriva denna bok. Och nu har hela texten gått till er för tryck. Jag har läst och läst, om och om igen. Ända in i sista minuten har jag hittat ytterligare en liten korrigeringsmöjlighet. Jag insåg till slut att jag alltid kommer hitta något litet som skulle kunna ändras. Något ord. Någon avstavning. Eller kanske ett helt stycke. Och jag tänkte att livet är inte utan fel och brister. Så varför skulle en bok vara det? Det finns säkert fortfarande en del som skulle kunna sett annorlunda ut. Även hårstråna på mitt huvud hade kunnat friseras bättre. Men nu har ni alltså fått texten som ni ska föda fram genom tryckeriets förlossningskanal. Blir det då så som jag tänkt? Kommer sidorna i ordning? Och hamnar omslaget rätt? En tavlas baksida ska vara på framsidan och tavlans framsida ska vara på baksidan. Klurigt, va? Bakvänt, ja. Och det är ju livet också ibland.