onsdag 6 december 2017

...Lilla Fridolf och Lille Skutt

Min bil heter Lilla Fridolf. Han gör som jag säger. Jag trampar på gasen. Han drar iväg. Jag trampar på bromsen. Han saktar in. Jag svänger hit och dit och han bara följer mig.

Men i morse skulle vi till verkstan och han totalvägrade. Jag vred om nyckeln, men icke. Ringde verkstan. Ring Volvoassistans, var deras tips. Ringde Volvoassistans, uppgav Lilla Fridolfs personnummer. Fick uppgiften att assistansen slutat gälla för honom. Ringde försäkringsbolaget. Stängt på grund av tekniska problem. Ringde verkstan igen och bad om råd. Ring bärgningsbil, sa de.

Jag ringde och förklarade hela situationen. Mannen i andra änden beklagade mina svårigheter och sa att de skulle komma inom tio minuter för att hjälpa mig. Lättat utbrast jag att bilen heter Lilla Fridolf och vanligtvis brukar lyda. Sen rös jag av genans för att jag sagt något så fånigt. Men bilbärgaren svarade med självklarhet.

- Ja, då kommer Lille Skutt och hjälper Lilla Fridolf.
- Vad?!?
- Ja, säger mannen, vår bärgningsbil heter Lille Skutt.