måndag 11 maj 2020

...Låg bromsvätskenivå

- Vägassistans, vad kan jag hjälpa till med?
- Det lyser en röd lampa och meddelandet är ”Låg bromsvätskenivå. STANNA SNARAST.”. Jag var femhundra meter hemifrån och körde hem och parkerade. Behöver jag bärgning nu till närmaste verkstad?
 - Nej. Du kan köra själv.
 - Men tänk om bromsarna slutar fungera?
- Ja men funkar bilen att köra? I så fall får du köra själv.
- Ja, bilen rullar ju men jag vet inte om bromsarna fungerar som de ska...
- Ja, men om det är mindre än sju kilometer till närmaste verkstad får man köra själv.
- Det känner jag mig ytterst tveksam till.
- Då får du skaffa bromsvätska MW 545 och fylla på själv.

Jag cyklar till närmaste mack, ber om bromsvätska MW 545. De stirrar stort på mig. Säger att det är olja. De tar fram en liten burk bromsvätska, jag betalar o cyklar hem. Öppnar motorhuven, letar fram rätt behållare, häller i.

En klocka ringer svagt i bakhuvudet. Jag googlar ”Låg bromsvätskenivå”. Det står att man a l d r i g bara ska fylla på. Man ska b y t a. Och det - det är en hel vetenskap.