torsdag 6 januari 2022

...sömnen - det faktiska kontra upplevelsen

Jag har oftast en väldigt god sömn.


Ibland händer det att jag vaknar av mitt eget sömnprat - som om jag håller nån föreläsning eller bara säger nåt riktigt smart i största allmänhet. Nöjd somnar jag om. Och om morgonen känner jag mig utvilad, bara jag vaknat till ordentligt.


Så får jag tips om en app som registrerar nattens ljud. Den reagerar på prat, mummel o snarkningar. Jag tänker att jag kanske kan få veta nåt som jag inte vet i vaket tillstånd, laddar ner appen, går till sängs och klickar ”Record”.


Nästa morgon lyssnar jag av inspelningen. Det visar sig att jag har ljud för mig flera gånger varje timme, vilket ger totalt etthundratjugo episoder av ljudupptagningar.


Jag kör nästa natt igen. Och nästa. En hel vecka spelar jag in. Varje morgon lyssnar jag av över hundra episoder. Känner mig nästintill modstulen. Detta mumlande natten igenom - jag kanske inte sover så gott som jag tror?


Men jo. Min känsla är att ha sovit gott. Och om dagen är jag pigg. Appen är raderad o jag mumlar vidare.