fredag 28 juni 2024

...Lasse Åberg - Sommar i P1


Foto: Mattias Ahlm. Publicerat med tillstånd.

Lasse Åberg – så länge han roat oss. Och under hans sommarprat lutar jag mig tillbaka och finner mig själv med ett leende på läpparna från början till slut.

Hans trygga, erfarna och något knarriga röst bygger genast upp bilden av Trazan Apansson och blyga Stig-Helmer. Han har ett långt liv, mycket att håva ur, många strängar på sin lyra och illustrerar det insiktsfullt och skämtsamt med ett citat ”…nästan det enda jag inte gör är att simma konstsim”.

Utan att säga för mycket om hans förhållande till bananer, ni får lyssna själva, kan jag ändå berätta att frukten tydligen är ett bär. Man får även en vidare bananhistorisk lektion i detta sommarprat.

Historik kring Stockholms trångboddhet på 40-talet och utvecklingen framåt, bjuder han också på och det är märkligt när man ser Fredhäll framför sig och inser att då – då räknades stadsdelen som ”landet” – och numera är det ett poppis innerstadsområde.

Så kommer frågan om det var bättre förr. Och Lasse Åbergs svar på det hör vi i hans sommarprat.

Lasse Åberg - Sommar i P1