lördag 29 juli 2017

...att tala med sig själv om sitt liv

Jag bär alla åldrar inom mig från det att jag föddes och fram till nu. Så kommer det alltid att vara. Det är min nuvarande ålder som syns i mitt yttre. Mina händer, mitt ansikte, min kropp. Alla åldrar jag haft ligger inuti som lager på lager, eller som tvinnade trådar av ömsom tidigare erfarenheter ömsom nuet.

Ibland tar jag barnet inom mig i handen och leder tillbaka till platser jag vill hjälpa mig att se. Jag vill följa med mig själv som en kraftgivare på vägen, som en tolk och ledsagare, och hjälpa barnet som var jag att se och förstå det jag inte kunde se då. Hand i hand besöker vi platser som varit viktiga.

Inget i historien kan ändras men livet är annorlunda nu. Jag har som vuxen ett annat perspektiv, och jag vill ge den unga människan i mig ro. Det lugn och den trygghet jag behövde då, men som jag kanske inte fick, försöker jag ge mig själv i efterhand.

Plats efter plats, genom tid efter tid, vandrar vi längs vägen. Detta är ett av de sätt som jag talar med mig själv om mitt liv.