fredag 28 juli 2017

...min hbtq-klänning

Förra sommaren köpte jag en klänning. Den hade alla regnbågens färger. När jag skulle betala insåg jag att detta var ju rena rama hbtq-klänningen. Bestämde direkt att den skulle bäras vid beskådandet av Prideparaden i Stockholm.

I min iver över att en Norrtäljebutik sålde hbtq-klänningar, utan att de själva gjort kopplingen, pratade jag på om öppenhet och allas lika värde. Insåg efter en stund att tjejen i kassan inte hängde med. Jag saktade in ordflödet, frågade om hon nån gång åkt in till Stockholm för att kolla? Näej. Jag tror att min beskrivning av tillställningen åtminstone fick henne nyfiken.

Stockholm Pride Parade är Skandinaviens största prideparad. Det säger mycket om Sverige. Stockholm Pride är politiskt och religiöst obunden. Den enda gemensamma värderingen man måste ha är att aktivt ta avstånd från diskriminering som exempelvis rasism, sexism och homofobi. Check på den.

Vare sig jag går i paraden eller står bredvid och hejar på kommer jag i år igen ha på mig min hbtq-klänning.