Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Idag - Jonas Bonnier.
Hoppas många äntligen får en aha-upplevelse av hans Sommar. Jag fick det inte. Det beror mer på mig än honom. Jag kände inte till tillräckligt för att ha undrat.
Med sin tämligen ljusa röst och sitt speciella uttal när han säger ”…för mäej e de en stor grej…” inleder han med en cliffhanger - han har burit på en hemlighet i tjugo år. Inte berättat för någon. Nu ska det ske.
Det som följer får mig endast att tänka att det verkar onödigt krångligt att ge ut böcker under pseudonym. Det är nog så krångligt ändå. Men det är ändå utifrån detta faktum att han gjorde det som denna historia kunde skapas.
I vanliga fall lyssnar jag på dagens Sommarpratare och kastar mig sen in i datorn för att summera mina intryck och lägga ut på bloggen. Inte nu. Inget fastnade.
Jag lyssnar en gång till på promenaden Årstaviken runt. Kanske något litet kan fastna nu då?
Och ja, det var intressant att höra honom berätta om hur ovetandes han var om sin egen familjs historia och gärningar.