Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
En längtan tillbaka till det analoga. Den obrutna närvaron.
Koncentrationen. Intresset som håller i sig och inget som avbryter. Det pratar
Jonas Gren om - författaren som debuterade med diktsamlingen
"Lantmäteriet" år 2014 och som drygt tio år senare kom ut med boken
"Ingen surf: Handbok i nedkoppling".
Hans röst är tämligen ljus och talet tydligt. Han berättar
om människors olika metoder för att avgifta sig från att ständigt vara
uppkopplad. Han berättar också om sig själv och vad han gör för att frigöra sig
själv så mycket som möjligt från internetanslutna apparaters pockande på hans uppmärksamhet.
Alla appar. Alla sociala medier. Hur de gör oss beroende.
Får oss att ägna otaliga timmar åt andras liv i stället för våra egna. Överkonsumtion
av nyheter. Jämförelse-surfing där man själv hamnar längst bak. Och vad det gör
med oss. Utmattningen. Koncentrationssvårigheterna. Det ständigt hungriga. Men
inget mättar. Känslan av kontrollförlust av sin egen tid.
Ett Sommar väl värt att lyssna på.