torsdag 25 juni 2026

…Jonas Gren - Sommar i P1

 
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

En längtan tillbaka till det analoga. Den obrutna närvaron. Koncentrationen. Intresset som håller i sig och inget som avbryter. Det pratar Jonas Gren om - författaren som debuterade med diktsamlingen "Lantmäteriet" år 2014 och som drygt tio år senare kom ut med boken "Ingen surf: Handbok i nedkoppling".

Hans röst är tämligen ljus och talet tydligt. Han berättar om människors olika metoder för att avgifta sig från att ständigt vara uppkopplad. Han berättar också om sig själv och vad han gör för att frigöra sig själv så mycket som möjligt från internetanslutna apparaters pockande på hans uppmärksamhet.

Alla appar. Alla sociala medier. Hur de gör oss beroende. Får oss att ägna otaliga timmar åt andras liv i stället för våra egna. Överkonsumtion av nyheter. Jämförelse-surfing där man själv hamnar längst bak. Och vad det gör med oss. Utmattningen. Koncentrationssvårigheterna. Det ständigt hungriga. Men inget mättar. Känslan av kontrollförlust av sin egen tid.

Ett Sommar väl värt att lyssna på.