lördag 8 oktober 2016

...ett utdrag ur "stanna hos mig tills barnet är fött"

Utdrag ur första sidan, då kvinnan påbörjar återberättandet av deras kärlekshistoria.

"...jag vet det är slut, det vet du också, fast vi ännu inget sagt om hur allt ska ordnas, vi har närmat oss sanningen, insett det oundvikliga, vi vet att det ebbar ut, inte kommer hålla, jag vet inte hur det blev så här och det vet nog inte du heller,

vi hoppades båda två, trodde, när vi träffades igen, ja när vi träffades efter att ha varit skilda åt hade jag just blivit gravid, så olägligt, eller kanske lägligt, det beror på hur man ser det, men för oss blev det på något förunderligt vis både och,

vi kände oss båda beredda på något nytt, jag var förberedd på själva barnet men blev däremot överraskad av dig, att du tog kontakt och önskade att vi skulle börja om, och du som var helt inställd på att hitta mig igen för ditt liv, för en familj, du blev överrumplad av att själva familjen redan var påbörjad, påbörjad utan din insats, vilket ordval, men passande, utan din insats var familjen redan på väg,..."