onsdag 26 april 2017

...att botanisera bland finska födoämnen

Jag googlar på finsk mat i Stockholm och får träff på Finska butiken i Hötorgshallen. Planerar att gå dit efter jobbet och köpa med mig lite matvaror. Jobbet drar ut på tiden o jag småspringer strax innan stängningsdags. Väl framme vid butiksdisken har jag åtta ynka minuter tillgodo.

Det blir rågchips - RuisSipsi. Honung med salmiak - huhtasrinteen. Och salmiakpastiller - Super Salmiakki. Jag har bråttom att få med mig lite av varje. Pekar på en gul burk med citronetikett och ber att få en sån. När expediten tar burken frågar jag vad det är. Hon ser förvånat på mig. Jag verkade ju så bestämd men vet inte vad jag köper. Det är mjukost med citronsmak. Sitruuna tuorejuusto. Jag förklarar mitt ärende. Att jag bloggar om anknytningspunkter till Finland.

Hon blir intresserad och vi pratar på medan jag fortsätter bland sortimentet. Det blir rivet rågbröd - revitty ruisleipä. En kvargdelikatess - pasha. Och sist men inte minst - en karelsk pirog.

P.S. Päivi meddelar att pasha är en rysk dessert.