söndag 23 april 2017

...att söka stipendium. Tema Finland.

Så kommer ett mejl med länken till Mediestipendier till Finland. Sökande kan vara skribent, bloggare, poddare. Just för att ordet bloggare står med väcks min lust.

Jag blir ivrig. Tänker att jag kan blogga om Finland utifrån mitt oskrivna blad. Från att inte veta något till att börja ta reda på och samtidigt dela med mig till andra intresserade.

Jag skriver i ansökan att jag ingenting vet om Finland. Beskriver hur jag vanligtvis använder min blogg - ovetenskapligt och högst personligt. Att jag räknar med ungefär tjugofem till trettio texter. Typ "Tusen tecken till att inte förstå finska", "Tusen tecken till ........ och "Tusen tecken till..........".

En resa till någon ort i Finland planerar jag också, i stunden oklart vart, troligtvis med tåg. Jag räknar med resa tur och retur och vistelse nån dag på orten, totalt tre dagar för hela klabbet.

Ansökan mejlas. Sen bestämmer jag mig. Stipendium eller inte. Nu börjar en period av Tusen tecken till Finland.

Jag börjar med att gräva där jag står.