söndag 23 april 2017

...att leta efter stort P på Finlandskartan

Jag kollar Google Maps för att hitta Pikkomärvi på finska kartan. Letar o letar. Har Päivi lurat mig i alla år? Hur jag än söker hittar jag inte den heliga platsen. Jag testar alla möjliga stavningar; Pikkuumärvi, Piikomervi, Piikkuomäärvi - men icke. Det finns många andra orter på P. Pooskeri, Pengerjoki, Puuppola. Det är Pieksämäki, Paakkila, Puukari. Men Pikkomärvi, den platsen existerar inte.

Päivi och jag ses över en lunch.

- Du har nog lurat mig i alla år, säger jag.

- Vad då? säger Päivi.

- Pikkomärvi. Det finns ingenstans på kartan.

- Hur har du stavat? frågar hon och ser road ut över att det tydligen ska vara så svårt för utomfinska personer att kunna stava på finska.

- Jag har prövat alla varianter, säger jag och sträcker lite på ryggen.

Hon knappar in Pikku-Mervi i sin iPhone. Den röda markeringen på kartan visar att platsen ändå finns. Pikku-Mervi ligger ungefär tio mil ganska rakt nordligt om Helsingfors. Det finns en annan plats som heter Mervi. Pikku-Mervi betyder lilla Mervi.