söndag 27 maj 2018

...att ha en gäst i gästrummet och att själv stänga in mig i skaparrummet

Det är helt enkelt underbart. En person kliver över min tröskel för att skriva i gästrummet. Jag själv intar mitt skaparrum. Ännu en skrivdag i fred. Ännu en skrivdag med en annan författande person i huset.

När hon kommer står cappuccinon och väntar på hennes bord. Vi stämmer snabbt av hur vi lägger upp det hela. Enas om att inte sitta och fika ihop nu. Var och en i sitt och vi ska ses i köket halv ett för lunch.

Jag har riggat min dator, min iPad och plockat fram USB och extern hårddisk. Jag vet..., alla som hör mig säga USB och hårddisk säger mooolnet. No. Det är kryptiskt nog för mig att förstå att alla texter får plats på en halv kvadratcentimeter.

Jag är van att ha glöd. Veta vad nästa alster är. Men nu har jag många olika typer av uppslag och inget träder fram tydligare än något annat.

För att hitta skrivarrösten börjar jag dagen med att gå igenom alla mina mappar. Novellutkast. Färdiga kåserier. Barnboksmanus.

Får se vad det ger. Kanske det blir en till mid-age-rap. Fylld av frågor.