torsdag 10 maj 2018

...att vara introvert och ha sociala behov

Jag måste sitta ifred när jag skriver. Vara i min egen bubbla. Det kan vara på ett fik eller på en buss eller på en båt. Så folk omkring stör mig inte bara jag får gå in i mig själv i skrivandet.

Bäst skriver jag ändå hemma. Vid köksbordet eller i skaparrummet. Men eftersom jag lever själv och har all tid i världen, förutom jobbtid, blir det mycket egen tid och den där tiden äter liksom upp sig själv och jag får inte samma ro att vara ifred när jag är ifred hela tiden. Så det bästa är att ha skrivtid med någon annan som också behöver stänga ute yttervärlden och skriva.

För några veckor sen var en kompis hos mig på ett skrivdygn. Vi åt middag, drack alkoholfritt till, skrev sen på varsin kammare i några timmar. Nästa morgon frukost, skrivtid, kortfika, skrivtid, lunch, skrivtid och sen avslut. Perfekt.

Och idag har jag skrivdag med en annan kompis. Vi tar varsitt rum. Jag stänger dörren till kontoret. Nöjd. Det är sannerligen inte vem som helst jag kan bjuda hem och sen ändå få vara ifred.