lördag 5 maj 2018

...en dag till brädden fylld

Vi går till torgmarknaden. Köper honung och tvål och pollen från Yxkullsund. Köper blommor som vi ska sätta vid några gravplatser på Annelund.

Vi går till stora torget och lyssnar på en stor och ung orkester. Fikar i solen. Konstaterar att både fontänen och Perhems är borta. Annars är sig mycket likt.

Vi kollar i affärer, går upp för Storgatan, tar bilder av varandra. Annette är bäst på att posa. Vi går till kyrkan och tänder ljus, swishar betalning, sätter oss i kyrkbänken. Jag letar fram en psalm på Spotify - Var inte rädd - och akustiken gör sitt.

Vi äter lunch, blir proppmätta, vilar fötterna en stund på rummet, sen till Ljungbergmuseet, sen till bilen.

Kör mot Annelund. Söker upp platserna för Annettes blommor. Söker upp platsen för mina. Det tar på oss. Vi hjälps åt. Sida vid sida. Tacksam inuti. Alla dessa år hon funnits med mig.

Vi går genom Vattentornsskogen. Annette kallar det dunge. Jag ber henne att inte krossa min romantiserade bild av dessa träd.

Denna dag, till brädden fylld.