fredag 23 februari 2018

...att läsa Bob Hansson om natten

Inatt hade jag svårt att sova rakt igenom. Troligen för att jag gick och lade mig tidigt. Och för att jag åt för klent efter att ha belastat mina muskelceller på gymmet. Och för tankar på relationers påverkan på hälsan.

Jag vaknade vid halv tre. Hungrig. Kunde tänka mig att gå upp och äta ett ägg och en macka. Men när jag tänkte hela tanken ut, att jag efteråt skulle behöva borsta tänderna, tröt orken och jag låg hungrig kvar i sängen.

Sträckte ut min ena hand mot byrån och greppade boken som får mig att le. Och att tänka. Skratta högt emellanåt. Bob Hanssons Tankar för dagen.

Han skriver om att vara snäll. Om att vara sig själv. Han skriver om relationer, om kärlek och om rädsla. Ensamheten. Jag läser och funderar på det sena kvällssamtalet med en väninna om att man kan bli sjuk av att vara ensam. Inte ha en älskad vid sin sida. Och att man också kan bli sjuk av att leva i en dålig relation.

Sjuk blir man definitivt inte av att läsa Bob Hansson.

Nöjd somnade jag om vid halv fyra. Sov hårt.