söndag 4 februari 2018

...högblankt svart

Efter att ha legat på soffan i vardagsrummet och stirrat på samma möbler i en veckas tid kom jag fram till att den illgröna fåtöljen ska få karmar och ben målade i högblankt svart.

Det blev min lördagsutflykt att införskaffa färg och pensel och tvättduk. Tvättduken är ett under i sig och gör att man alls inte behöver slipa innan man målar.

Jag kommer hem från affären och känner mig lite darrig, ala-nyss-återvänd-till-jorden-efter-att-ha-haft-influensa-darr. Jag skruvar av karmarna, tar fram tidningspapper och går ut i köket. Med skruvmejsel i ena handen och målarburken med svart i den andra öppnar jag varsamt locket.

Jag tar locket med båda händer och ska lägga det försiktigt på bänken. Allt går på en sekund men jag ser det som i slowmotion.

Locket flärpar ur mina händer, skjuter upp för att sen millimetersäkert passa sig in i den översta kökslådans handtag och svoscha sig ner tätt slickad mot varje besticklåda. Högblankt svart var det. Från översta lådan till den nedersta.

Det går bra nu.