måndag 16 juli 2018

...Vackra Ven

Efter Ljungby tankar jag bilen och drar till Landskrona. Lyckas få den allra sista platsen på långtidsparkeringen, nära båten till Ven. Jag stuvar om lite i packningen och tar det viktigaste. Kläder för några dygn, böcker, anteckningsbok och iPad. Necessär, stretchband och Nescafé.

Förra sommaren besökte jag Ven för att nysta i lite historietrådar. Allt var så andaktsfullt och varje sekund skulle insupas. Då stod jag och stirrade mot ön så fort båten la ut från hamn i Landskrona. Men nu. Nu sitter jag och skriver kom-ihåg-grejer i min almanacka medan vi närmar oss ön. Denna underbara ö. Vackra Ven.

Jag går landsvägen ett par kilometer o allt känns hemtamt. Handlar hos Handlarn, checkar in på Malvagården, sätter mig i trädgården med kaffe.

Cyklar längs fält av raps och durumvete ner till barndomens strand. Håller i boulestora rundslipade stenar. Släpper dem i havet igen. Cyklar över backafall. På väg mot Malvagården igen, bredvid mig ett snäpp in i fältet, springer ett rådjur som sällskap.