tisdag 5 september 2017

...att försöka manövrera sin egen blogg

Att skriva är inte svårt. Inte så länge man vet vad det är man vill säga. Om budskapet är tydligt finns det ord. Sen kan skrivandet ändå kräva kraft o göra ont o svida till. Men i alla fall, är tanken klar kommer orden lätt.

Värre är det att manövrera en blogg. Att lägga in texten som man vill ha den. Lägga till foton på rätt plats. Att få med rätt rubriker till utvalda kolumner.

För några år sen bad jag en kollega om hjälp. Vanligtvis är hon en riktig hacker men faktiskt tyckte även hon att min bloggplattform var knölig. Hon lyckades ändå ta sig förbi vissa begränsningar och ändrade det viktigaste åt mig.

Nu har jag bestämt mig för att ta makten över Tusen tecken till... och lära mig bloggens funktioner. De senaste dagarna har jag ägnat timmar åt den. Jag kan inte säga att vi närmat oss varandra.

En välsignad vän förbarmade sig i eftermiddags. Jag bad om tio minuter. Fick typ hundra. Han fick säkert uppbåda alla sina pedagogiska krafter. Otåliga jag. Men så till slut förstod jag lite mer.