söndag 10 september 2017

...att inte skriva en bestseller

📖
Jag vet att mĂ„nga drömmer om att skriva en bestseller. Är det för möjligheten att sĂ€ga upp sig frĂ„n jobbet och fĂ„ Ă€gna sig Ă„t författandet pĂ„ heltid? Eller Ă€r det för att bli hyllad och berömd?

Jag kan förstÄ den lÀngtan. Men jag fattar ocksÄ att om man skriver en bestseller, eller till och med hamnar nÄgra snÀpp under pÄ trappan, blir man sÄ upptagen med att fara kors och tvÀrs och stÀlla upp pÄ intervjuer och framtrÀdanden att man blir splittrad i tanken.

Jag sjÀlv tÀnker att jag sÄ gÀrna vill skriva en bok som betyder nÄgot för mig. Som ger mig nÄgot att fundera över, nÄgot jag lÀr mig under skrivandets gÄng och sen att försöka fÄ boken att nÄ fram till dem som kan bli berörda, kanske bekrÀftade av den.

Visst, man kan behöva pengar för det helhjÀrtade skrivandet men det Àr inte det som avgör författarskapet. Författaren bor dÀrinne. Och Àr inte beroende av hur mÄnga böcker som sÀljs för att kÀnna sitt eget vÀrde. Det Àr fantastiskt att nÄ fram men inte en dröm att skriva en bestseller.