måndag 11 september 2017

...färgattityd

Idag har jag svarta tajts och marinblå klänning. What? Är det nåt att säga år tjugohundrasjutton? Ja. Det handlar om attitydförändring. Oj, oj, oj - svart och marinblått har varit bannlyst. Nu är det okej. Till och med modernt. Likadant med rosa och rött. Förr ett pinsamt stilbrott, nu bara kaxigt.

Men är det snyggare nu än då? Har färgerna förändrats eller har vårt färgseende gjort det? Är det estetiskt vackrare med svart och marinblått nu? Nej. Det ser för jäkligt ut. Tycker jag. Men hur praktiskt som helst eftersom det råkade vara de färgerna jag hade i garderoben denna dag. Och nu tänker jag att det ä r snyggt. Det står så i modetidningarna. Och skulle någon fnissa åt mig fnissar jag tillbaka och tänker att de inte hänger med.

Men applicera färgattityden på människor. En hud är en hud är en hud. Alla färger passar ihop. Allt är vackert. Så länge kärleken råder. Och om jag tänker att mina dagens färger är typ en förlängning av ’rocka sockorna’ så är de på riktigt, riktigt snygga ihop.