tisdag 14 november 2017

...att kvinnor och män inte är väsensskilda

Glad i hågen talar jag om ”den du ville jag skulle vara” där mannen för första gången uttrycker sina tankar, känslor och farhågor.

- Hur kan du som är kvinna skriva som om du vore man?

Den frågan har jag fått av både män och kvinnor. Svaret är lätt. Jag utgår ifrån att både män och kvinnor är människor, fyllda av blod och tankar. Inte väsensskilda. Och jag umgås med både män och kvinnor. Lär känna dem.

Det är en dubbeltänkade tid vi lever i. Å ena sidan ska vi inte göra åtskillnad, inte slänga oss med generaliserande uttalanden om det ena eller andra könet - å andra sidan ska vi inte tro att vi kan förstå varandra över könsgränserna.

Jag har just läst ”allt jag önskar mig” av Grégoire Delacourt. Skriven som av en kvinna. Han är visserligen en stor författare och vida känd. Hans böcker är översatta till många språk och sålda över världen. Men tänk då hur många som läst hans kvinnliga tankar.

Det blir intressant att så småningom få höra vad mina manliga läsare tycker. Kanske något träffar rätt.