onsdag 29 november 2017

...att vilja göra sig fräsch

Idag arbetar jag bara halv dag och kan därför blogga under ljus tid.

Jag tänker börja dagen med en ansiktsmask. Det är länge sen och nu vill jag göra mig lite fräsch inför kvällen. Och inte tänker jag ta nån kemikaliefylld ansiktsmask från HM inte. Nejdå. Jag har nåt indiskt pulver i badrumsskåpet som ska ge rosig hy.

Jag letar runt. Gräver bland allehanda produkter och hittar den lilla exotiska plåtburken. Innehållet doftar gott. Men beskrivningen är oläsbar. Liten text nuförtiden. Nåväl, det är väl bara att blanda med lite varmt vatten. Jag gör en gegga, säger inte hur den ser ut, kletar in i ansiktet.

Hm, hur länge ska den sitta? Kan inte utläsa det. Det får väl bli en kvart. Efter några minuter börjar det strama. Rynkorna liksom snittas ihop. Så småningom känns ansiktet som inklätt i en manglad tegelsten.

Hur ska jag få bort den? Jag börjar grimasera. Flagor faller. Tar sen en blöt frottéhandduk. Håller på i en evighet.

Jo, huden blir som ett nyfött barns. Inte bara rosig. Totalflammig.