lördag 25 april 2020

...ännu en avståndsdag i coronans tid

Läste DN. Åt frukost. Drack kaffe. Lite hemmaträning. Lite sortering av papper och foton. Ett sms till dottern. Ett samtal med ena sonen. Sms med några väninnor.

Tog bilen till närmaste affärscentrum och uträttade några ärenden på strikt coronavis genom att hålla avstånd. Jag såg några få människor på håll. Nästan exotiskt. Levande varelser som rörde sig.

Sen bilen genom stan till väninnan vid vattnet. Vi luftkramas som vanligt. Vi går en timmes promenad och pratar om livet, coronatiden och om relationer.

Till kvällen steker jag gul zucchini, röd lök, halloumi och delikatesspotatis. Toppar med edamamebönor och avokado.

Ska snart ringa min Mor så att vi kan samtala om den senaste novellen vi parallell-läst. Efter det blir det lördagsgodis, ja mitt nuförtiden vanliga godis men det råkar vara lördag idag, och en film på det. 

Ännu en dag har jag hållit avstånd - skyddat mig från andra o skyddat andra ifrån mig. Och förhoppningsvis hjälpt till att rädda någons liv. Det är ju därför vi håller på.