söndag 5 april 2020

...att mannens bok blir ljudbok

Egmont förlag gav ut min ”stanna hos mig tills barnet är fött” som ljudbok för ett par år sen. I den boken är det kvinnan som utgjuter sitt hjärta i sorg och desperation.

Många av mina läsare frågade vad mannen skulle komma att svara henne. Och skulle det ens vara möjligt för honom att kunna säga någonting överhuvudtaget?

Från början hade jag inte tänkt att skriva fram mannen. Det var kvinnans berättelse som var viktig och som jag ville forma. Men dels började jag intressera mig för mannen medan jag skrev på kvinnans berättelse, dels var det några läsare som nästan krävde att få veta vad mannen nu skulle säga. Till slut insåg jag att hans bok också måste bli till. Och nu ska hans berättelse ”den du ville jag skulle vara” också bli till ljudbok.

I förra veckan fick jag ett mejl från mitt bokförlag Vulkan med bifogade röstfiler. Jag hade fyra mansröster att välja på. Det var ingen tvekan. Inläsare Sebastian har perfekt röst för bokens tema. Mer avslöjar jag inte nu. Men fortsättning följer.