söndag 19 april 2020

...Stockholm en märklig kväll

I kväll kunde jag inte hålla mig. Jag var bara tvungen att åka in till stan för att känna lite på lördagen. Bara gå igenom Gamla Stan och kika lite på live-band-ställena utifrån. Utan att gå in. Men kanske höra lite musik och låtsas att allt är som vanligt. Bara en stund.

Jag tog bilen. Parkerade på Fjällgatan. Klockan var halv åtta och jag såg fyra människor. Skymning över Djurgården. Gick ner mot Slussen. Sen mot Gamla Stan. En blick åt höger för att se Guldbron i verkliga livet. Den såg ut att hänga rejält på sniskan. Nåväl. Den ska väl rättas till så småningom precis som den här coronatiden. Tids nog.

Jag gick bort till Stampen och tillbaks. Passerade två, tre ställen där musiken ljöd. Men tack och lov såg det inte lika packat ut med folk som det brukar. På en pub hängde anslag om att hålla avstånd. Jag lyssnade ett par minuter i entrén på bandet som spelade. Folk började vinka in mig. Men jag backade ut. Gick tillbaks över Söder. Tog bilen och körde hem. Tänk när man kunde umgås....