lördag 6 juli 2024

…Carl Bildt - Sommar i P1

 

Foto: Mattias Ahlm. Publicerat med tillstånd

Det kan ha att göra med att jag satt på ett tåg med dålig ventilation och gnisslande ljud, men för att hänga med i Carl Bildts Sommar var jag tvungen att lyssna med hörlurar och samtidigt ha texten framför mig och följa med i den stycke för stycke.

Ja, man kan klicka på en länk i varje sommarprat och få se hela manuset.

Självklart är han intressant att lyssna på med sin utrikespolitiska erfarenhet. Han visar på att det är lätt att starta krig, svårt att stoppa krig och ytterligare ännu svårare att efter ett krig bygga fred.

Det är mycket fakta, många namn, många händelser. Han har sett och hört mycket och berättar om sina uppdrag utan att ägna ens en sekund åt självförträfflighet.

Idag när jag än en gång läser vissa delar av hans manus ser jag att man med fördel kan ha det framför sig även om man inte sitter på ett skumpigt tåg.

I mina öron har han en lite torr och monoton röst. Om man då läser texten ser man att den är riktigt stilistiskt och melodiskt formad. Det blir ett bra komplement.